Veel van de meest succesvolle mensen hebben van sollicitatiegesprekken voeren een wetenschap gemaakt.
Zij hebben geen behoefte aan het stellen van domme of irrelevante vragen.
Sterker nog, vaak hebben ze één favoriete vraag. Deze onthult alles wat ze moeten weten over de sollicitant.
Kijk hieronder voor de 6 vragen die bekende ondernemers maar wat graag aan sollicitanten stellen.
CEO van Tesla en SpaceX, Elon Musk
“Je staat op het oppervlakte van de aarde. Je loopt één mijl naar het zuiden, een mijl naar het westen en een mijl naar het noorden. Je eindigt precies waar je begonnen bent. Waar ben je?”
Volgens de biografie van Elon Musk stelt de ondernemer sollicitanten graag deze vraag om hun intelligentie te testen. Er zijn meerdere correcte antwoorden, één daarvan is de noordpool.
CEO van Zappos, Tony Hsieh
"Op een schaal van een tot tien, hoe gek ben jij?"
Een van Zappos' kernwaarden is "create fun and a little weirdness", vertelde Hsieh aan Business Insider.
Om erachter te komen of kandidaten bij het bedrijf passen stelt hij deze vraag. Hij zegt altijd dat het nummer niet belangrijk is, het gaat veel meer over hoe mensen de vraag beantwoorden. Desalniettemin: "als je een één bent, dan ben je waarschijnlijk iets te serieus voor de Zappos-cultuur", zegt hij. "Ben je een tien, dan ben je misschien iets te psychotisch voor ons."
Een andere vraag die Zappos meestal aan kandidaten stelt: "Op een schaal van één tot tien, hoe gelukkig ben je in het leven?" Wederom doet het getal er niet zo toe. Zeg je dat je een één bent, dan weet je niet waarom er nare dingen gebeuren (en geef je waarschijnlijk anderen de schuld). Ben je een tien, dan weet je waarschijnlijk niet waarom goede dingen altijd jou overkomen (en heb je waarschijnlijk een gebrek aan zelfvertrouwen).
HR-chief van Facebook, Lori Goler
"Op je allerbeste dag op werk - zo'n dag waarop je thuis komt en denkt dat je de beste baan ter wereld hebt - wat heb je op die dag gedaan?"
Business Insider sprak eerder met Lori Goler, Facebook's HR-president, over hoe het sociale medium talent binnenhaalt. Daar draait deze vraag ook helemaal - op een perfecte dag op kantoor, welke activiteiten zorgen er dan voor dat je 'in een flow zit' en goed werk verricht?
Goler raadt aan om op vacatures te reageren die passen bij je sterktes, als je graag bij het bedrijf wilt werken.
"Je moet je gewoon aanmelden", zei Goler tegen Business Insider. "We nemen elke dag mensen aan die zich hebben aangemeld via de website. We houden ervan om mensen op deze manier te ontmoeten. Spring gewoon in het diepe."
Mede-oprichter van Paypal en president van Clarium Capital, Peter Thiel
"Vertel me eens iets wat waar is, maar waar niemand het met jou mee eens is."
Peter Thiel is altijd op zoek naar mensen die niet bang zijn om hun mening te geven, zegt Business Insider's Aaron Taube.
Om deze mensen op te sporen gebruikt hij altijd bovenstaande sollicitatievraag. Of mensen nu op zoek zijn naar een baan of een investering.
In een interview uit 2012 met Forbes legt Thiel uit waarom hij zo van deze vraag houdt: "Het is een soort test voor origineel denken. En daarbij is het voor sommigen ook een test in de moed hebben om iets te zeggen tijdens een zwaarwegend sollicitatiegesprek."
Oprichter van Virgin Group, Richard Branson
"Waar kreeg je de kans niet toe om het toe te voegen aan je cv?"
In zijn nieuwe boek The Virgin Way: Everything I Know About Leadership legt Branson uit dat hij niet echt fan is van het traditionele sollicitatiegesprek, zo schrijft Business Insider's Richard Feloni.
"Vanzelfsprekend is een goed cv belangrijk, maar als je iemand gaat aannemen op wat hij over zichzelf schrijft op papier... Dan hoef je je tijd niet te verdoen aan een gesprek", schrijft Branson. Daarom vraagt hij liever: waar kreeg je de kans niet toe om het te vermelden op je cv?
Oprichter van Dropbox, Drew Houston
"Wie in de wereld is de beste in wat jij doet?"
Drew Houston is de oprichter van Dropbox. Aan Adam Bryant van The New York Times vertelde hij eerder de vijf vragen die hij graag aan sollicitanten stelt:
-
- Wie in de wereld is de beste in wat jij doet?
- Wie zijn jouw influencers?
- Wat heb je afgelopen jaar geleerd?
- Als je met je tien jaar jongere zelf zou kunnen afspreken, welk advies zou je hem dan geven?
- Wat zijn de meest belangrijke lessen die je hebt geleerd?
Met deze vragen probeert Houston erachter te komen of kandidaten gepassioneerd zijn en zichzelf altijd willen verbeteren. "Ik word aangetrokken tot mensen die echt van hun vak houden en het ook echt behandelen als een vak, die altijd hun best doen om beter te worden en geobsedeerd zijn met het onderscheid tussen goed en fantastisch", vertelt hij Bryant.